fredag 23 november 2012

Thanksgiving

Igår firade vi Thanksgiving här. Maten var god, lite speciell blandning men ändå helt okej. Det som fanns på menyn var:

  • Kalkon (Förståss)
  • Mosad sötpotatis
  • Ris med körsbär och några kryddor i
  • Kokade morötter
  • Någon form av stoppning till kalokonen utav smulade varma mackor med lök, smör och kryddor (Vi hade den dock inte i kalokonen utan i en skål bredvid)
  • Gelé
Därefter blev det efterrätt i form av pumpapaj och cheesecake. Tror ni man var mätt efteråt? Om jag var, hamnade i matkoma och började bli trött redan vid 5..
Min värdpappa fyllde 40 år samma dag, han hade blivit firad utav arbetskamrater osv. några dagar innan så det var bara den närmaste familjen som var där/här. (8 pers inkl. mig)
Barnen hade energi för 20 personer under exakt hela dagen, fattar inte hur de orkar springa runt så mycket som de gjorde! Tillslut fick jag ta ut dom så de kunde försöka göra av med lite energi genom att cykla men det gjorde tyvärr ingen större skillnad, den enda som blev "trött" var jag då 3åringen ville att jag skulle putta honom upp för en backe så han kunde cykla ner igen "Super fast"... 

På tal om barnen så skulle jag vara barnvakt i förrgår då värdpappan och hans föräldrar skulle åka till affären  och även göra lite andra ärenden. I början gick allt bra, jag spelade spel med 6 åringen medan 3åringen lekte med sina tåg. Mitt i allt springer 3 åringen fram och knuffar bort alla spelpjäser och 6 åringen blir helt galen. Han lyssnade inte ett dugg på vad jag sa och spottade ur sig alla möjliga fula ord som han kunde komma på. 3 åringen sa förlåt och gick och lekte med tågen igen, men det slog helt slint på 6 åringen. Fick efter ett tag ringa min värdpappa för att be om lite råd, men han sa att de var påväg hem så han kunde prata med 6 åringen. 
Jag vet att de förra au pairerna har haft stora problem med det äldsta barnet och jag förstår varför. Vet inte riktigt själv hur jag ska hantera honom jämt och speciellt inte när han får sina utbrott. Känner att jag behöver lite råd från mamma som jobbat med barn i ett x-antal år nu, annars lär det här bli ett långt år.
Självklart tänker jag inte låta en 6 åring styra och ställa, och jag hade väl förväntat mig lite arbete med honom, så ge mig lite tid och råd så ska jag nog få ordning på honom! 

Annars är allt bra, alla som var med igår ska åka "The polar express" mot kvällen. Det är en amerikansk saga där det går ett tåg som heter "the polar express" som hämtar upp alla barn som tror på jultomten vid julnatten för att ta dem till nordpolen. På tåget serveras varm choklad och man får en speciell biljett vad jag förstår. Sagan är väl lite mer komplicerad än så men jag har inte tid att blogga mer, måste gå ner till de andra. (Googla på sagan om ni vill veta mer) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar