måndag 19 november 2012

American Football Game!

Igår åkte jag, Isabel, Steffi  (Tyskar), Maria (Från Colombia) och Yo (Från Kina) på en Fotbollsmatch i Charlotte där Carolina Panters mötte Bucks (heter de verkligen så?), ett lag från Florida.
Vi hade en liten roadtrip på 1.5-2 timmar för att komma till Charlotte,och väl där så var det PROPPFULLT med människor och bilar. Vissa hade husbilar där fansen laddade upp med öl, musik och beer-pong. I princip alla visade stolt upp en blå/vit eller svart/vit tröja som stod för Panters, och humöret var på topp. Någonstans här och var dök en rödklädd lirare upp som blev utbuad med en gång, dock var det "för kul" så de som var rödklädda tog inte illa upp utan skrattade bara med.
Gatorna var även fulla med poliser och vakter för säkerhetens skull.

Vi lyckades i alla fall tillslut få en parkeringsplats i ett parkeringshus där avgiften endast var $10, om man parkerade ute så kostade det $20-$40 vilket är ungefär 135-270 SEK. Stor skillnad! Därefter följde vi bara strömmen av människor in till arenan, tappade hakan lite när man såg sig omkring. Stor arena med 50.000 pers på läktaren, hemmamatch, fotbollspelare, cheerleaders, maskotar, TV-skärmar, speakers och springpojkar som säljer popcorn/pizza/läsk. Känslan var obeskrivelig.
Vi hade platser ganska högt upp i arenan vilket betydde att det var ett helt träningspass att ens komma till rätt stol. En kille i 35 års åldern hade sin plats tre rader bakom oss och på vägen upp skrek han "WATER WATER, OR A MEDIC!!" haha, han gjorde sig hörd under hela matchen om man säger så.
Panters inledning av matchen var väl inte helt underbar, men de tog igen sig i mitten och tog över ledningen ett bra tag innan det blev lika. Efter förlängning slöt matchen 27-21 till Bucks så Pantersfansen fick ett nederlag. Dock märktes det inte särskilt mycket att "vi" hade förlorat eftersom humöret ändå var på topp. (Motståndarfansen sjöng dock vinnarlåtar väldigt högt på vägen ut från arenan, som fick en "You sucks" låt tillbaka, men det ingår väl efter matcher som denna.)
Från det att vi klev in på arenan till det att vi gick ut från den så tog det hela 4 timmar. Själva matchen är egentligen 1 timme om man inte räknar med alla time-out och pauser, så det var kanske en aning för länge att sitta ute i vårjacka för. Men jag ångrar absolut inte att jag gick dit! Amazing!

På vägen tillbaka till Greensboro så fick vi syn på en IKEA butik som vi inte kunde låta bli att åka införbi, kände mig som hemma direkt! "Äntligen kan jag köpa lakrits" tänkte jag lite för mig själv då jag varit så otroligt sugen på det sedan jag kom hit,MEEEEEN självklart var den slut!!! Tröstshoppade istället en chokladbit med svensk text på och var stolt över mig själv som lyckats gå förbi alla möbler, dektorationer osv utan att köpa med mig något hem (förutom chokladen som jag delade med de andra). Steffi köpte en lång och jättefin spegel, blev lite trångt i bilen hem men det gick!
Kom sedan hem och somnade gott runt 11am, hade som ni förstår ännu en härlig dag i mitt USA.

Påväg till arenan






Panters vs. Bucks


Maria, Yo, Isabel och Steffi

Orkester + Cheerleaders

Maskotmatch i pausen (Väldigt underhållande)

Påväg från matchen,gatorna översvämmade av folk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar