lördag 10 november 2012

Tarrytown,New York

Hej! Okej, låtsas som att det är torsdagkväll nu. Satt och skrev det här inlägget precis innan min dator kände för att stänga av sig själv lite mitt i allt. (Varning: långt inlägg!)

Jag har som ni kanske märkt inte bloggat sedan jag kom hit till USA, har inte haft internet de första dagarna plus att tiden inte riktigt räckt till för att sätta sig ner och blogga.

Är iaf på plats i Au pair skolan vid en stad som heter Tarrytown,NY. Vi är för tillfället 4 svenskar som hänger tillsammans (var 6st innan,två fick åka till Boston den andra dagen), och vi har riktigt kul ihop. Dock ska vi till olika delstater efter skolan, men det finns ju alltid facebook! Rummen här är inte helt av högsta klass.. Väggarna är lite håliga och fönstren har svårt att hålla tätt. Vi sover i våningssäng (jag överst, skit långt ner till marken) med stenhårda madrasser, och delar toalett med personerna i rummet bredvid. Golven är fulla av hårstrån så man får se vart man sätter fötterna, och "duschen" bestående av ett badkar fullt av tvålrester fungerar inte helt som den ska. Ena stunden är det vrålvarmt och i nästa iskallt, ibland droppar det bara... MEN jag har delat rum med en finsk tjej som var jätte trevlig (hon har dock åkt till sin värdfamilj idag), och om man bortser från dessa materiella detaljer så är det ändå helt okej! (Förstår om ni har svårt att tro det efter min fina beskrivning av stället, men ändå.)

Här kommer lite bilder på stället jag bott på nu i fem dagar, finns för och nackdelar med allt!
Såhär ser det ut i rummen:


Och såhär såg det ut utanför de första dagarna:




Och såhär såg det ut de sista dagarna:



Vi har lektioner från 8.15 - 19.30 , två timmars lektioner med en halvtimmes rast.  Läraren är faktiskt riktigt bra, och det är en lagom stor klass. Det är ju en väldigt internationell klass med många olika kulturer och sätt att prata engelska på. Vissa kunde ärligt talat inte prata engelska alls, förstår inte hur de lyckades skicka in en ansökan till CC, men det är en annan historia! En historia som jag däremot måste dela med mig av är att det har snöat två eller tre dagar under tiden här på skolan. Eftersom det fanns personer från bla. Thailand, Mexiko, Kina och även Colombia så var det första gången de fick se snö. När tjejen från Colombia fick syn på den så sprang hon ut, kramade ihop en snöboll och gick in och lade den i sin handväska för att visa sin familj och vänner, som hon för övrigt inte kommer träffa förens om ett år. Läraren fick då berätta för henne att snön skulle smälta så det var bäst att ta ut snön igen innan allt blev blött. Hahaha, det var fakiskt väldigt kul att se som Svensk!

Jag, Jennifer och Amelie var ute och gick en tur runtom i Tarrytown för att ta lite bilder och även desperat få tag i WiFi för att kunna kolla facebook och mail under de första dagarna. När vi strosat runt ett tag i kvarteret så gick vi förbi en brandstation och tog kort på utsidan av den. Plötsligt öppnade en brandman dörren och frågar om vi ville komma in och ta kort på brandbilen osv. Självklart hängde vi med, och väl där inne fick vi provsitta brandbilen och pröva brandmannens hjälm och jacka. Han var väldigt trevlig och berättade även för oss precis innan vi skulle gå vilket café som hade WiFi. (Självklart var min mobil urladdad så jag satt och läste New York Times ist, men de andra två fick i allafall lite tid att kontakta familj och vänner,vilket var bra!)










That's it, skolan var kanske inte otroligt välbehövlig eftersom vi gick igenom saker som man redan hade koll på. Självklart fanns det saker som var bra att veta men överlag så kändes den lite onödig när det gällde studierna. Men det var ett bra sätt att lära känna andra Au Pairer och kunna prata om allt!
Så TACK till Johanna,Amelie, Jennifer, Sanna och Emil för en rolig tid på skolan även om den hade sina fläckar, jag är glad att jag fick lära känna er! =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar