lördag 24 november 2012

Smoky Mountains + The Polar Express

Hej!
Har märkt att jag börjar nästan alla mina inlägg med "igår", jag verkar ligga en dag bakom hela tiden med mitt bloggande men det får gå! Varför ändra på en sådan dålig vana? Tänker fortsätta på samma spår även idag.

Igår följde jag med min värdfamilj + farföräldrar + syskon med pojkvän till Asheville, NC för att åka med "The polar express". Det tog 3 timmar att köra, vilket inte hela tiden var det roligaste då man hade rastlösa småbarn i bilen... Den äldsta sov faktiskt hela vägen dit så där var det inga problem, men den lilla höll inte igen med pratandet/ sjungandet/ konstiga läten. Själv lyckades jag somna halvvägs till hotellet så jag lyssnade bara på honom i 1.5 timmar innan jag kunde stänga av öronen, men hans mormor och pappa hade snällt suttit och lyssnat på honom. 
Vi checkade in och delade upp oss i två rum för att sedan åka och äta innan det var dags för själva ändamålet för resan. Det skulle ta oss ännu ca 1.5-2 timmar att komma fram till tåget och denna biltur var det omöjligt för mig att somna. 3 åringen pratade i NON- STOP exakt hela vägen dit, tillslut blev han hes men inte ens det kunde få tyst på honom. Pappan sa att han aldrig har hört honom prata så mycket, men vi antar att han var nervös inför att träffa tomten (han försökte få sin pappa att vända bilen då och då när han kom på att han inte vågade prata med tomten) samtidigt som han var exalterad över att få åka tåg (han älskar tåg). 
När vi äntligen kom fram till tåget så fick de barn som ville dansa med de två "kockarna" (värdarna) och sedan fick vi varm choklad + kaka. Därefter lyssnade vi på "The polar express" sagan innan vi kom fram till själva nordpolen där tomten bodde. Vi såg renarnas stall, tomtens hus, kyrkan där tomten och tomtemor gifte sig (de var tydligen baptister) och även tomteverkstaden. Sedan klev tomten på tåget och delade ut bjällror till barnen (jag fick också en) och passade då även på att fråga vad de ville ha i julklapp. Sedan sjöng vi julsånger hela vägen tillbaka till järnvägsstationen.
På vägen tillbaka till hotellet så somnade båda barnen, vilket mina öron tackade för. 

Idag åkte vi först till en restaurang för att äta mat/frukost och sedan åkte vi till en plats bland bergen där de sålde julgranar. Här i Amerika börjar julen direkt efter thanksgiving så imorgon ska vi klä två julgranar vad jag förstår... Känns lite väl tidigt men men, det är bara att hänga med i denna kultur. Hur som helst så körde vi mellan/på (?)  smoky mountains och blue ridge mountains (samma sak?).  Herregud vilken utsikt det var! Det går inte att beskriva hur vackert det var, man måste se det med egna ögon. Annars brukar jag inte tänka så mycket på naturen omkring mig, men den här gången gick det inte att ungå, njöt verkligen av att se dessa stora berg! Förstår förresten varför bergen heter just smoky mountains, as coolt!

Sedan var det bara att åka hem i 3 timmar till innan man äntligen kunde få röra lite på sig igen, börjar förstå vad pappa menar med att det gör ont att sitta. Ryggen gillade det inte.
Hur som helst så kan jag även upplysa er om att treåringen nu fått en hemsk hosta och är hes, undrar hur det kan komma sig? Hoppas verkligen att han inte blir sjuk, då är det faktiskt synd om honom!




Bjällra som man fick på tåget

The Polar Express

Barn biljetten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar