torsdag 27 december 2012

Colorado!

Varing för långt inlägg..

Då var man tillbaka i Greensboro igen, kan inte fatta att det redan gått en hel vecka sedan jag klev på planen till CO! Ska nu försöka berätta Colorado resan, förmodligen lär inlägget bli en bit att läsa, men jag ska försöka korta ner det så mycket jag kan så ni inte hinner bli alltför tröttna på att läsa.

På Torsdagsmorgonen packade jag och min vp ner de sista sakerna som skulle med och åkte sedan till barnens skola för att vara med på deras julavslutning i form av "spiral dance". En långdans där alla föräldrar,barn och lärare höll varandras händer och gick runt runt runt, och därefter fick man dansa lite som man ville. Lite udda men kul! Sedan var det dags för oss att åka till Raleigh för att hinna med flyget till Atlanta där vi skulle mellanlanda. Det var ett litet plan så man fick sitta två och två, så jag och 6 åringen satt tillsammans och spelade spel på min mobil och pratade, han var verkligen ur gullig hela resan!
Vid flyget från Atlanta till CO så var det tresitts säten. Min vpappa satt med barnen och jag hamnade bredvid ett äldre par. Mannen satt och läste en bok hela resan (ca.3 tim) och så fort han tog en mini paus så tittade frun på honom och sa "Why aren't you reading?". Jag tyckte det hela var lite konstigt men lät dem vara. När sedan planet landade så fick mannen äntligen lägga ifrån sig boken, fick då syn bokens framsida och började skratta lite för mig själv. Såhär såg boken ut:

Man kan undra vad han har gjort (eller inte gjort) då frugan tvingar honom att läsa..

Hur som helst, när vi väl kom till Denver och flyttat tillbaka klockan två timmar (-8tim skillnad från sv)så åkte vi direkt till ett hotell nära flygplatsen för att sova. 
Dagen därpå hyrde vi en bil och körde i 3 timmar för att komma till skidresorten Vail. Eftersom vi åkte klockan 6.00 så var det fortfarande mörkt, men man kunde ändå se hela staden och Rocky mountains som omringade allt. Har nog aldrig sett en finare stad, helt obeskrivlig! Ju längre vi körde desto närmare kom vi bergen och gryningen förvandlades till dagsljus. Längs med vägen fick jag syn på rådjur och renar som lekte i bergen bredvid oss, totalt orädda för bilarna som körde 10 meter bredvid dem. Helt underbart! 
När vi lämnat staden bakom oss och befann oss mitt emellan massa berg så dök plötsligt en mc donalds skylt upp. Snacka om att paja det vackra landskapet! Typiskt amerikaner att trycka in en skräpmatsrestaurang även vid de minst väntade platserna...

Väl framme vid Vail så lämnade vi barnen vid skidskolan för att sedan hyra utrustning till mig och min vp. Det tog oss över 2 tim innan allt var klart då personalen skickade oss hit och dit hela tiden då det tydligen var något krångel med bokningen. Tillslut kunde vi sätta oss i liften upp till skidbackarna, men precis innan vi skulle kliva av så får vi se att personalen gett mig fel skidor. Det var droppen för en annars lugn amerikanare, så min vpappa gick fram till närmaste rödklädda gubbe och tog ut sin frustration. Själv suckade jag och lät honom att gå iväg till sin skidklass medan jag åkte tillbaka ner och hämtade rätt skidor. Eftersom både min vpappa och jag blivit försenade till våra skidklasser så fick vi gratis lunch, plus att min vpappa fick åka med en personlig skidlärare i två timmar medan jag fick ta eftermiddagsklassen plus en eftermiddagsklass dagen därpå. Egentligen skulle jag haft en heldag vid skidskolan första dagen och min vpappa en halvdag, och sedan åka tillsammans dagen därpå. Lite trist att det inte blev som vi tänkt, men jag hade så SJUKT KUL ändå, var ett bra tag sedan jag åkte skidor sist men åh vad roligt det var!! Och jag lärde mig ganska snabbt med, önskar att vi hade kunnat stanna där hela veckan. Läraren som jag hade var jätte trevlig och kallade mig Kourtney Kardashian då hon tyckte att jag såg ut som henne (hon lyckades även få över hela gruppen att tycka det, själv har jag aldrig hört den liknelsen innan), skidläraren var även zumbainstruktör visade det sig, ett plus i kanten sådär! 
På kvällen åt vi kvällsmat på en restaurang och pratade om hur det gått för alla under dagen. Både treåringen och sexåringen hade lärt sig en hel del och hade haft kul. Dock tyckte treåringen att han hade åkt för mycket så han ville vara vid dagcentret dagen därpå istället, vilket han fick.
Dag två gick vi upp runt 8 och lämnade återigen barnen vid sina ställen, och därefter tog jag och min vpappa två skidturer i backarna. Njöt verkligen av utikten, skidåkningen och sällskapet! Sedan gick jag till min eftermiddagsklass och åkte i de lite svårare backarna. 

Mot kvällen bar det av till Fort Collins, en två timmarsresa från Vail till min vpappas ena syster där vi bodde under resten av tiden i Colorado. Hon hade/har tre barn i åldrarna 6, 3 och 4 månaders bebis. Treåringen var en flicka så jag fick en liten break från allt tågbyggande för att i stället måla och leka med dockor. Skönt! Två schäfrar vaktade även huset (de bor också på Rocky Mountains), det finns nämligen lodjur, björnar och andra djur i området, så hundarna är väldigt viktiga för familjen speciellt nu när de har småbarn. Jag trivdes hur bra som helst där, familjen var jätte trevlig och det var skönt att ha lite djur omkring sig igen, har saknat det sedan jag kom till usa. 

Under tre dagar träffade vi även min vpappas andra systrar, och alla familjer träffades och åt julmat tillsammans varje dag. Maten bestod mer eller mindre av samma sak som det dem äter på Thanksgiving, dvs. mosad potatis/sötpotatis, fyllning, kalkon m.m Därefter 10 olika sorters kakor och bakelser att välja mellan. Super trevligt sällskap med 8 barn och 7 vuxna, och god mat! Kan erkänna att det kändes lite konstigt att inte fira jul hemma, men det gick ganska bra ändå. Skickade en julhälsning till alla och tänkte sedan ringa upp  familjen hemma på ön men då jag befann mig i bergen så kunde jag glömma det eftersom det inte fanns någon täckning.
Den 25.e åt vi återigen julmat och delade ut julklapparna. Skillnaden mellan julklappsutdelningen som de gjorde här i usa/familjen jämfört med vad jag är van med hemma i Sverige är att här fick man en julklapp, alla såg på medan man öppnade den, därefter var det nästa persons tur. Tog ett bra tag kan jag upplysa om, men kul att se! :)

Nu orkar jag inte skriva mer, hemresan gick bra hela vägen fram till vi kom fram till flygplatsen i Raleigh igen. En utav tre resväskor som vi hade med oss, närmare bestämt min resväska, hade blivit borttappad av personalen på flygplatsen så vi fick åka hem till huset utan den. Idag stod den dock utanför dörren halv sju på morgonen så det är lugnt, allt är som det ska igen!

 Vail



(Bilder tagna från google, egna bilder kommer kanske imorgon)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar