tisdag 4 december 2012

1 Månad idag sedan jag lämnade Sverige

Idag och igår har jag och den äldsta av barnen varit hemma på grund av sjukdom. Barnet har ännu feber, frossa, hosta och är snuvig, och jag vaknade utan röst och huvudvärk. Med båda två lite smått uttömda på energi så har det blivit tv-tittande, kortspel och lite lek med tågen under dessa dagar. Egentligen skulle barnen på basketträning idag men den fick vi ställa in.
Eftersom 6 åringen haft den här sjukdomen från och till nu i flera veckor så tog pappan honom till doktorn under eftermiddagen medan jag satt barnvakt för 3 åringen så länge. HERREGUD vad den minsta ungen kan prata! Var ensam med honom i två timmar och han pratade konstant, förstår inte hur man kan ha så mycket att säga på en gång. Dock blev han trött mitt i allt när vi höll på att bygga tågbana så han sa "you finish this and I go and take a nap". Skönt tänkte jag, då kan jag få vila öronen i några minuter i alla fall. Men varför skulle man ha sådan tur? Fem sekunder efter han gått och lagt sig så gick han tillbaka till mig och sa "acctually I don't like this track, let's build a new one. My nap is done". Vi byggde tre olika banor innan han blev nöjd, kan ju inte säga nej till denna söta unge! 
Ikväll fick jag även hjälpa den lilla vid badet, och därefter tog pappan över för att läsa godnattsaga och be kvällsbön. Efteråt kom pappan in till mitt rum och sa att varje kväll säger 3 åringen "Thank you God for having Erika living in our house"... Lilla gullungen :) 
Ska även säga att det går mycket bättre med 6 åringen nu med, han har varit hur go som helst den senaste tiden och faktiskt lyssnat på mig, Skönt! 

Imorgon börjar inte min värdpappa att jobba förens vid två, han tycker då att det är en bra dag för mig att göra skrivtestet till körkortet den dagen (han måste nämligen följa med). Själv har jag inte läst igenom hela häftet än så jag är lite tveksam. Dock har jag hört av andra au pairer att provet är jätte enkelt och att man knappt behöver läsa på, men jag känner att jag gärna vill ha lite koll i alla fall. 
Ibland måste jag ändå säga att boken är lite löjligt övertydlig vid vissa tillfällen. 
          Exempelvis meningar som dessa;
  • Be careful to avoid hitting other vehicles
  • If you are waiting for a train to pass, be patient
  • Always wait until the red lights have stopped flashing before moving ahead
  • Be prepared to apply the brakers
  • Communicate your intended movements to other drivers
  • If you are driving and notice that a vehicle ahead of you is pulling out from a parallel parking space, slow down and be prepared to stop.
Kanske inte är så svårt prov trotts allt? Men nej, jag tar det nog nästa vecka istället så jag hinner läsa klart!

Detta blev ju ett lite blandat inlägg, skyller på huvudvärken ifall det blev allt för knasigt skrivet. Orkar inte läsa igenom det så ni får ha överseende ;) Godnatt, nu ska jag vila ut efter en arbetsdag på minst 11 timmar!

Okej måste bara skriva en sista sak kom jag på... Skypade med familjen hemma på backen och de upplyste mig om att man inte får skicka något som går att äta från Sverige till USA (Usa är såklart det enda landet i världen som har den regeln).. HALLÅ!!! Jag som vill ha lakrits! Besvikelsen är ett faktum, dummadummadumma amerikanska regler....................................... 12 Månader kvar....... Hold on Erika! Sedan fick jag även vetskap om att de åt min favoritmat (köttfärssås och spagetti) hemma medan jag fick hälla i mig vegetarisk soppa... Nej livet är inte alltid rättvist!




...and I need my swedish food to be that.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar