fredag 18 januari 2013

Första snön i NC...

Det märks att man inte är hemma i Sverige när man får snöstorm och åska m. blixtar på samma gång. Gårdagskvällen var ren kaos här i North Carolina. Själv var jag hemma, men jag vet inte hur många gånger jag hörde sirener köra förbi utanför. Människorna här i NC vet verkligen inte hur man ska köra när det är snö! Min värdpappa och hans dejt (som man nog kan kalla flickvän numera) körde ett flyttlass från New Bourn till Greensboro, en resa som i vanliga fall tar 3 timmar - den här gången tog det 4-5 timmar istället. Han berättade att folk tog på varningsblinkersen på motorvägarna då de trodde att man såg dem bättre. Han satt bara och var irriterad över blinkandet hela resan. Folk körde även 25mph (40km/h) "on the highway" där det annars var 65mph (ca 100km/h) och snön precis började komma. När min vp tillslut kommit till stadskörningen så körde folket istället precis som de gör annars, det vill säga i full fart fram till trafiklyset och sedan tvärstannar. Något som inte är särskilt lägligt när man har sommardäck och det har snöat i ett par timmar. Behöver jag säga att det var mycket bilar i dikerna och trafikolyckor överallt? Är ganska glad att jag stannade hemma och åt fruktsallad istället!
Kan även tillägga att alla skolor är stängda på grund av snön (som förövrigt smälter på bra just nu). Svårt att säga hur mycket snö det kom igår, men idag är det inte mer än en halv cm kvar.

Innan detta oväder så regnade det hela dagen igår. Jag fick en impuls att åka till trafikverket och göra körtestet så att jag är helt klar med körkortet, och klarade det. Mannen som skulle åka med mig hade en riktig southern-accent, så jag hade lite småproblem att fatta vad han sa i början, men jag behövde bara köra i ca. 10 min och svänga lite hit och dit sedan var det klart. Summan för körkortet med alla tester inkluderade kostade $4 (26 kr). Helt okej pris! Fattar inte varför Sverige komplicerar allt så mycket... Det var betydligt lättare att få körkort här iaf.

Annars har jag inte så mycket att berätta, det blir gym besök för min del under dagen, och sedan ska jag nog träffa de andra au pairerna. Kanske även hjälpa till med flytten, min vp's flickvään flyttar nämligen till Greensboro nu. Så hon kommer bo ca 15-20 min från oss!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar