tisdag 27 augusti 2013

Franska, Deadline och utebliven lärare!

Så kära vänner, Igår kom tillslut dagen då Erika Adman satte sig i ett klassrum för att lära sig Franska. Som jag tidigare nämnt så har jag samma lärare som jag hade i engelska för ett halvår sedan, och hon kände igen mig direkt när jag (+ en annan tjej) försökte smyga in lite snyggt 5 minuter efter lektionen börjat. (Och nej det var faktiskt inte mitt fel att jag kom sent, jag var fast i en trafikkö) Hon sa glatt till mig att ställa mig bredvid henne framför klassen och berätta om mig själv eftersom jag var den enda utlänningen där. Det var inte särskilt nervöst eller så, men det var väl inte direkt så jag hade föreställt mig den första kvarten utav lektionen.
Tillslut fick även jag gå och sätta mig och fokusera på vad jag kom dit för att göra. Skönt tänkte jag då, nu är det bara att lyssna och skriva. All fokus på läraren istället för mig.... eller? Vet inte om det stod "undantag" i pannan på mig, men så fort läraren skulle förklara något så avslutades meningen nästan alltid med; "Fast det finns annat ord för personer i Erikas ålder eftersom hon är så ung", eller " om man ska prata mindre forminellt som ungdomar, såsom Erika, så...". Visst bestod 90 % utav klassen av människor mellan 40-55 år, men det FANNS ANDRA UNGDOMAR där med! Kanske gjorde hon så för att jag var den enda där som hon kände till, men ändå.. Det blev nästan löjligt tillslut.. Ja ja, nu vet i alla fall alla i klassen vem jag är och att det finns undantag i Franskan för sådana som mig, får väl bjuda på det!
Förutom det så var det kul att lära sig ett nytt språk igen, och jag ska verkligen försöka att ta in så mycket det går. I början snurrade huvudet rätt bra när läraren förklarade på engelska, sedan läste på franska, samtidigt som jag översatte allt i huvudet på svenska... Men efter en bit in på lektionen så "tänkte" jag inte på vad jag gjorde (om man nu kan förklara det så) och då gick det mycket lättare.

Egentligen skulle jag ha Latin/ rumba/ cha-cha dansklass ikväll, men läraren dök aldrig upp så vi fick åka hem igen och blev tilldagda att komma tillbaka nästa vecka istället utav en tjej vid frontdisken.

Annars har jag mest jobbat på senaste tiden. Barnen har börjat i skolan igen vilket är ganska skönt då jag har en hel det att ta tag i nu inför hemresan. Det är ganska mycket dokument att fylla i och min deadline för "flight request home" är på torsdag, så morgondagen lär bestå utav bokning utav flyg och även boka allt inför min resa till västkusten så jag har allt klart. Därefter är det bara att köra järnet och njuta så mycket det går de sista månaderna här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar